måndag 3 oktober 2011

Jourhemsmatte

Jag känner mig väldigt stolt och priviligierad att ha blivit godkänd som jourhem. Det är ett stort ansvar att ta hand om ett djur och det är roligt att jag har fått det förtroendet av Göteborgs katthjälp.

För tre veckor sedan kom min kontakt, Anita, med en liten katt, som varit hemlös en längre tid. Hon var så vacker "Den vackraste katt jag nånsin sett", sa Anita, och hon har ju sett en del genom åren.  Det var verkligen sant. Lilla Desdemona var brunspräcklig med en svart rand från nosen till svanstippen och med en söt, rosa nos.

Hon har fått eget rum, som är avgränsat med ett kompostgaller mot resten av lägenheten, för att hon och den befintliga huskatten Shiva skulle få vänja sig långsamt vid varandra. De har träffats "nos mot nos" ett par gånger, men de kommer inte överens ännu så länge. Shiva verkar tycka att Desdemona är en inkräktare, men när de slagits lite lätt är det Desdemona, som haft tussar mellan tårna - inte Shiva, trots att hon är dubbelt så stor.

Desdemona är oerhört kelsjuk och verkar ha ett stor uppdämt ömhetsbehov. Hon är en nyfiken liten katt, som hittat sovplatser lite här och där. Hon är helt enkel en jättefin kattfröken och den/de som får adoptera henne kommer att ha tur. Jag kan tänka mig att det blir många om budet.

Desdemona vid matbordet

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.