lördag 25 juni 2011

Buskatt

Jag tänkte ta ett kort på Blacky när han låg med tassarna runt vattenskålen och drack, men han ville bara gosa med kameran. Foton blir väldigt suddiga när en katt gör det.

Frukosten har avklarats med visst försvarande av mina frukostsmörgåsar mot kalkontjuvar. Att det finns senap på kalkonen gör tydligen inget. Blacky är väluppfostrad nog att inte hoppa upp på köksbordet, men arbetsbordet var visst fritt fram. Så 3 av flockens 4 katter är visst mattjuvar på den nivån att de inte drar sig för att ta pålägg från smörgåsen.

När jag sedan satte mig för att skriva lite hade jag plötsligt en leksugen Blacky under stolen. Det var längesedan någon av mina katter jagade mina fötter, men det är ganska sött. Och bara lite irriterande.

Blacky är väldigt mycket ungkatt och vill gärna leka med de andra i flocken, eller mig. Och efter en vecka verkar de andra i flocken ha förstått att det handlar om lek och inte aggressivitet och börjar slåss och jaga tillbaka. I och med att Blacky är ganska stor, stark och inte har förstått flockens beteenden än, har de nog tolkat hans bus som potentiellt hotfullt. Men han visar att han inte är det genom att lägga sig ner när de reagerar - det är Blackys sätt att visa underkastelse.

Just nu ligger han med magen uppåt i en solstråle, på perfekt lekavstånd från min Tiger, om leklusten skulle falla på. Midsommarmys!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.